Markéta Báťová



marketa.batova@centrum.cz

Vášeň

10.12.2013 19:41

Co je vášeň a jak ji lze krotit?
Oslovila jsem pár přátel a na tyto otázky se jich ptala.

Vášeň má různé druhy podob. Nehledejme v tom jen jedno slovo, jeden význam. Má to mnohem hlubší definici.
O vášni by se dala napsat kniha, já se však rozepíšu jen na pár řádcích. Začnu citací z wikipedie, jelikož to jsou ta slova, která jsem hledala.
„Vášeň v nás vyvolává mnohé. Jsou to pocity rostoucí z jádra našeho srdce a duše. Obvykle nám velice výrazně ovlivňuje myšlení a jednání každého z nás“
(https://cs.wikipedia.)

Staří stoikové mluvili o vášních jako o pudech, které neposlouchají rozum, ale nedomnívali se, že pudy musejí být podřízeny vládě rozumu.
Zato Cicero ve svých spisech napsal „Vášně musejí být drženy na uzdě a pudy musejí být podřízeny vládě rozumu.“
Čím více jsem se ponořovala do témata vášně, tím více plynuly na povrch rozpory o této ženské siluetě.
Již v dávných dobách se vedly vášnivé diskuze a dle starých mudrců se stejně dovídám, že vášeň je pro každého jiná, jinak pochopená a jinak prožívaná. A v tehdejší době jinak trestaná.

Když jsem se dotazovaných ptala, co si představují pod pojmem VÁŠEŇ, zněla slova jako život, vášnivá žena, potěšení, něco co ti dělá radost, doteky, čokoláda, napnutí, rozechvění .., ale nikdo vášeň nechápal něco jako odvrácenou tvář.
Když se nad tím zamyslím, určitě ji pochopím i v tom negativním slova smyslu, ale obecně je vášeň brána jako něco velmi příjemného.
Někdy vás ale dokáže dovést do míst, odkud nic už nevede. Vášnivá dokáže být i hádka. A o tom tvrdit zrovna nemůžu, že je to příjemné nebo že mi to dělá radost. Je to ovšem nedílná součást a druhá strana.

Jak ale tyto vášně krotit nebo jim odolat? Jak jim zcela nepodlehnout?
I na to jsem se ptala.

- Vášni se lze plně oddat, pokud je však člověk silný, lze jí i zcela odolávat.
- V oblasti politiky, bylo doporučeno dát si raději panáka.
- Obecně vášně a emoce lze krotit i meditací.

- Neopětovanou vášeň k ženě ( muži ), můžeme krotit jinou vášní ( př.: k zálibám )
- Poseidónios tvrdil, že člověk má přirozenou náklonnost k slasti, která soupeří s přirozenou náklonností k ctnosti . „Právě nerozumová stránka lidské přirozenosti, je příčinou lidských vášní, a má-li člověk dosáhnout svého cíle, je třeba ji podřídit rozumu, ovšem za použití nerozumových prostředků jako jsou hudba či poezi
e. “

Ve mně vyvolává pocit zvláštního napětí, ať už příjemného nebo ne. V každém kousku mého těla nastane chaos, vyvolávající pocit, že se musí dát vše do normálu. Ale kdy ta chvíle, abych si na danou situaci zvykla a snažila se uvést mysl do klidu přijde, to je věc okamžiku. A právě každý okamžik trvá rozdílnou dobu. Někdy ve mně vyvěrá a hned se zase uklidní, jindy kouzlům vášně propadnu a nechávám se vést.V životě je důležité potkávat různé druhy vášní. Protože jinak, bychom byli o tuto krásnou skutečnost zvanou VÁŠEŇ, ochuzeni.

MB