Markéta Báťová



marketa.batova@centrum.cz

Mladej starej

21.05.2015 21:26

  • Logická nelogika anebo nelogická logika?
  • Poprvé jsem si uvědomil co je to bejt starej v pětadvaceti. Stál jsem v tramvaji s kolegyní Mienou Hruškovou, který bylo pětapadesát. Drželi jsme se za madla a jak se tak kymácíme Prahou, ozve se pod námi mladičký hlas: "Pojďte si sednout."
    Hlas patří chlapci sotva dvanáctiletému.
    Strčím do Mileny: "Hele, mladej tě pouští sednout."
    Milena zcela nelogicky odpoví: "To pouští sednout tebe."
    Podívám se na chlapce a ten mi do očí řekne: "Pane, pojďte si sednout."
    Tak nelogické to bylo. Nebo tak logické? To snad ne, probůh, to snad ne!

    Vražedné tempo
    Když mi o třicet let později naskočilo na tachometr tolik let co tehdy MIleně, kamarádova dvanáctiletá dcera se mě zeptala: "Kam se šineš tím vražedným tempem?" Vláčel jsem zrovna od auta tašku s nákupem.
    Zasmál jsem se té formulaci, leč pak jsem zjistil, že je to dobová fráze náctiletých, kterou častují občany sátileté. Sátiletí se totiž v supemarketech sunou "vražedným tempem" a překážejí tak tempu moderní doby.
    A co víc, náctiletí se houfují na sociálních sítích a pranýřují sátileté.
    Sátiletí se nehoufují proti náctiletým na sociálních sítích, ale houfují se u piva, kde náctileté komentují jedovatou slinou.

    Zpátky do sedadla!
    Jel jsem minulý týden metrem. Na tachometru zase natočeno víc. Nějakej mlaďoch vstal a vyzval mne, ať si sednu. "Co si to dovoluješ, copak jsem tak starej?" zatlačil jsem mladýho nazpátek do sedadla. To je ale drzej spratek - takhle veřejně mi předhazovat věk... Jsem blbec?

    Teorie "nenápadných blbců"
    Kde se bere vzájemná kolektivní nevraživost generací? Mám na to teorii. Na světě se rodí 90% blbců (zbylých 10% jsou ti ostatní). Když mladej blbec zestárne, stává se z něj starej blbec. Obecnou vlastností blbců je nadávat na všechno, co sami nejsou. Mladý blbec tak nadává na staré lidi, protože sám je mladý. Starý blbec nadává na mladé lidi, protože sám je starý. Blbost sama o sobě je ale nenápadná. Mladí ji zamaskují trendy účesy, ohozy a generační hantýrkou. Staří ji zamaskují vševědoucím výrazem tváře a větou "tomu vy ještě nemůžete rozumět".

    Mladej starej
    Říkal jsem si, že jsou různé benefiční koncerty a charitativní muzikantské akce na podporu nejrůzněji postižených. Ale na podporu toho, aby spolu vycházela mladá a stará generace v pohodě, nevidím "na trhu" žádnou muziku. A tak jsem se toho úkolu někdy před třemi lety chopil sám. Načrtl jsem slogany hele mladej hele jak jsi blbej a hele starej hele jak jsi bbej a v rámci koncertů Los Homolos je se mnou beatboxoval nadaný Víťa Soural. Letos v létě jsem dopsal zbytek, Víťa vymyslel taky pár vtipných veršů a s jeho kapelou The Colorblindes jsme dopilovali původní náčrt muziky. Písničku jsme natočili ve Studiu Hostivař, kde mj. vzniklo i pár alb Wohnoutů. No a právě teď jsme udělali docela košatej lyric video klip.Tak hrrr na něj.

    Post scriptum
    S Wohnouty vycházím v pohodě a myslím, že oni se mnou taky. Generační rozdíl no problem. Nepočítám výrok, kdy mi jeden z mých synů (neřeknu který) coby čtyřletý řekl do očí: "Netvař se jak blbeček."


    Video Mladej starej - Oleg Homola & The Colorblindes
    https://youtu.be/v1Wcp196qVI

    Z natáčení Mladej starej ve Studiu Hostivař...